divendres, 23 de desembre del 2011

FER I PENSAR: LA CONSTRUCCIÓ DEL CONEIXEMENT


Una de les aportacions més importants de la investigació didàctica ha estat, sens dubte, el reconeixement de la importància de les idees dels nens i les nenes en el procés d’aprenentatge de la ciència.
Lluny de considerar l’alumnat com una ment en blanc, sabem que és capaç de construir-se representacions dels objectes i fenòmens que se li proposa estudiar, explicacions sobre el funcionament de les coses i atribucions de significat a termes científics d’ús habitual i, a més, reconeixem el valor d’aquestes idees.
Jordi Martí (2006)
Fragment extret de lectura Perspectiva escolar 343, La vida en una col i altres històries.



Crec que és una bona opció començar la reflexió sobre el Fer i el Pensar a Educació Infantil amb un esquema que recull moltes de les idees claus que hem tractat al llarg de les classes de Didàctica del Coneixement del Medi Natural, juntament amb un petit fragment de la lectura. El motiu pel qual he decidit iniciar així el comentari és, per una banda, perquè això m’ajuda a tenir les idees clares, ordenades i a la vegada a reconèixer les relacions entre aquestes. Per altra banda, penso que l’esquema i l’escrit es complementen entre ells, aconseguint així un resum més concret tant de la classe com també del contingut de la matèria. 

A la part central de l’esquema hi podem veure les paraules FER i PENSAR, entenent que aquestes deriven de dues de les concepcions possibles sobre com entendre l’aprenentatge de les ciències. Crec que aquesta relació és encertada pel següent motiu:

FER = viure una experiència (coneixements inicials dels infants)
PENSAR = continguts teòrics, proporcionats per l’adult (professor)


APRENENTATGE PER DESCOBRIMENT = es dona molta importància al treball experimental.
APRENENTATGE PER CONSTRUCCIÓ = cal conèixer les idees prèvies de l’alumnat, introduir les noves, comparar-les, i ajudar a evolucionar-les. És important l’establir relacions entre l’aprenentatge escolar i la vida quotidiana.



Així doncs, podem veure que cada un dels aprenentatges descrits anteriorment, de manera breu, inclouen en la seva metodologia de treball el Fer i/o el Pensar, i per tant, els podem considerar correctes.

D’aquesta manera queda clar que en la construcció del coneixement i, per tant en l’aprenentatge, són necessàries les experiències viscudes per cada un dels alumnes, juntament amb el suport d’una base teòrica. Això permetrà als infants donar una resposta més científica i comprendre tot allò que passa al seu voltant, mitjançant la construcció de models. Cal destacar que aquests models evolucionaran amb el pas del temps, i per tant, s’aproximaran cada vegada més al pensament científic adult. Això serà possible gràcies al creixement i desenvolupament dels infants. 

Tot això serà factible si agafem com a punt de partida la idea que s’exposa en el fragment de la lectura seleccionat, entenent que els infants són capaços de exposar les seves interpretacions sobre els fenòmens que es produeixen al seu voltant. Per tant, cada nen i nena parteix d’uns coneixements inicials, el quals s’han de valorar, conèixer i considerar-los com l’inici de tot aprenentatge. Aquesta idea també queda recollida en la definició de l’aprenentatge per construcció.

Per últim, només afegir que durant els últims anys s’ha produït un canvi important en l’aprenentatge de les ciències, ja que actualment estem evolucionant cap a mètodes més sociocrítics en els quals es produeix aprenentatge gràcies a l’experimentació, l’observació, la formulació de preguntes, la recerca, bases teòriques, la representació, la conversa... Només així és com aconseguirem que es produeixin aprenentatges significatius pels nostres infants.

                                                                     Infants utilitzant safates d'experimentació




                                                                     Aprenentatge de les ciències naturals mitjançant d’un 
                                                                           mètode experimental i inductiu. Escola Mas Maria

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada