Abans de començar amb la reflexió sobre el concepte d’espai, penso que és important tenir clar quin és el seu significat:
ESPAI [ espacio (castellà), space, room, item, (anglès)] |
[filos] Medi que hom es representa en principi com a il·limitat, continu i tridimensional i com a continent de tots els objectes sensibles, dins el qual aquests poden canviar de posició. |
ESPAI |
1 1 m. [LC] [FS] [FIA] Extensió contínua que conté tots els objectes sensibles i dins la qual aquests poden canviar de posició. L’espai és divisible a l’infinit. 1 2 [FIA] [FIF] espai còsmic Espai que hi ha més enllà de l’atmosfera terrestre. 1 3 [FIA] [FIF] espai planetari Espai que conté els plans de les òrbites que fan els planetes entorn del Sol. 1 4 [FIA] [FIF] espai sideral Espai còsmic. 2 1 m. [GG] [AQ] Medi on s’estableixen les relacions entre el sistema físic i l’activitat humana. Espai lliure. Espai natural protegit. 2 2 [SO] [PO] [GG] [AN] espai vital a) Superfície que cal a un grup, un poble, una nació, etc., per a poder viure amb les necessitats bàsiques satisfetes. 2 2 [SO] [PS] espai vital b) Camp psicològic que comprèn l’individu i el seu entorn. 3 1 m. [LC] Porció d’espai. Plantar els arbres deixant espais iguals de l’un a l’altre. Tant d’espai com hi ha d’ací allà. 3 2 m. [LC] Interval entre dos o més objectes, buit de cossos sòlids. Resta un bon espai per a posar-hi els llibres. Cal deixar un espai entre les paraules d’un escrit. 3 3 m. [MU] Interlínia en el pentagrama o el tetragrama. 3 4 m. [AQ] Extensió relativa a l’obra arquitectònica. |
Font: http://dlc.iec.cat |
Les dues definicions ens presenten una visió força semblant sobre el concepte d’espai, ja que ambdues li atribueixen característiques com la condició d’infinit, continu i que en ell hi trobem tot el conjunt d’objectes existents. En cap cas però, es fa referència a la idea de complexitat relacionada amb les diferents interpretacions de l’espai en funció del punt de vista o la posició que es trobi una persona. Crec que aquest és un aspecte fonamental a treballar amb els infants, ja que sovint crea confusions. Per aquest motiu he pensat que seria interessant adjuntar aquesta fotografia ja que representa de manera molt clara la subjectivitat del concepte espai.
Cada infant construeix i representa l’espai en funció de les seves experiències, però a la vegada han d’entendre que aquesta no és la única visió possible, sinó que la dels seus companys també és vàlida, i per tant s’ha de respectar.
Per treballar aquest aspecte sobre l’espai seria interessant que els infants elaboressin un dibuix d’un lloc concret, com per exemple el pati de l’escola o del parc més pròxim al centre, amb la particularitat que cada un d’ells es situï en un punt diferent. Després a l’aula cada una d’ells explicaria el seu dibuix i així, entre tots, veurien com un mateix espai, així com també els objectes que hi trobem, es poden representar de diferents perspectives.
Perquè els infants aprenguin a situar-se en l’espai i a assimilar la idea anteriorment explicada, és necessari delimitar l’espai (encara que sabem que aquest és il·limitat). Resulta molt difícil treballar el concepte d’espai sense establir uns límits ja que pràcticament és impossible abarcar la seva totalitat. Un exemple d’activitat per treballar aquest aspecte consisteix en que cada infant dibuixi al terra o bé en un full, el contorn de la seva sabata. D’aquesta manera comprendran el concepte límit, així com també els hi permetrà entendre, de manera molt gràfica, l’espai que ocupen, en aquest cas dins de l’aula.
Per últim afegir que penso que és important que els infants coneguin tot aquell conjunts d’estratègies que utilitzem els adults per treballar l’espai, com per exemple: les comparacions (això és més gran que... o respecte...), els punts cardinals (nord, sud, est i oest), estris de mesura que es donen un resultat numèric (la cinta mètrica), els meridians, entre d’altres. Això els ajudarà a comprendre millor aquest concepte.


Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada