dimarts, 6 de desembre del 2011

MOU-TE!


Moving, all the people moving, one move for just one dream.
We see moving, all the people moving, one move for just one dream.

Tiempos de pequeños movimientos...movimientos en reacción.
Una gota junto a otra hace oleajes, luago mares...océanos.
Nunca una ley fue tan simple y clara: acción, reacción, repercusión.
Murmullos se unen forman gritos, juntos somos evolución.

Moving, all the people moving, one move for just one dream.
We see moving, all the people moving, one move for just one dream.

Escucha la llamada de "Mama Tierra", cuna de la creación.
Su palabra es nuestra palabra, su "quejío" nuestra voz.
Si en lo pequeño está la fuerza, si hacia lo simple anda la destreza.
Volver al origen no es retroceder, quizás sea andar hacia el saber.

Moving, all the people moving, one move for just one dream.
We see moving, all the people moving, one move for just one dream...

Avui hem començat la classe de didàctica del coneixement del medi natural amb el visionat del videoclip de la cançó: “Moving”, Macaco.

Ja fa temps que conec aquesta cançó, ja que Dani Carbonell, més conegut amb el nom artístic Macaco, va publicar l’àlbum Puerto Presente l’any 2009 on hi apareix aquest tema. Tot i això però, fins el dia d’avui no havia prestat atenció al contingut de la lletra, a entendre el seu significat, i encara menys, a fer-ne una interpretació.


El tema central d’aquesta reflexió però no és valorar si la meva perspectiva sobre la cançó és correcte, ja que no podem oblidar que tota interpretació o visió de les coses són igual de certes i respectables, sempre i quan aquestes estiguin argumentades; sinó relacionar el missatge de la cançó amb el contingut i les activitats de l’assignatura. Així doncs, anirem per parts per tal d’aconseguir descobrir el contingut que s’amaga entre les frases de la cançó.


 
TÍTOL
Moving”, que en català significa mou-te. És un títol breu però amb molta força. Des del meu punt de vista té una connotació de participació, actuació, dinamisme, activitat, mobilitzar-se, agitació.... Paraules que em fan pensar amb la necessitat de crear una societat amb uns valors i uns principis ètics propis, que sigui capaç de reaccionar davant les injustícies del món i que lluiti per aconseguir tot allò que es proposi.

Ara bé, si ho relacionem amb l’activitat de la gimcana, penso que “moving” es refereix a la necessitat d’interactuar amb el món que ens envolta, per tal de conèixer quines són les seves característiques, i en el cas de l’educació, com el podem utilitzar com a recurs per treballar el currículum. Així doncs, conèixer i utilitzar el context més pròxim a l’escola ens ajudarà a construir aprenentatges significatius, els quals sempre han de tenir com a punt de partida les experiències i vivències dels infants amb aquest entorn. Així aconseguirem que les petites coses adquireixin un gran valor. Tal com diu Paulo Coelho, novel·lista, dramaturg i lletrista brasiler “las cosas más simples son las más extraordinarias”.

Respecte a aquest tema m’agradaria destacar el poc valor que les escoles atribueixen a l’entorn, encara que sabem que aquest ens ofereix un gran nombre de possibilitats. Així doncs, en la majoria dels casos els aprenentatges es realitzen a l’aula com si aquesta estigués aïllada del món i per tant, sense establir relacions amb tot allò que ens rodeja i que en definitiva, ens influeix de manera directe en la nostra manera de ser.

Des de la meva experiència, considero que l’entorn va perdent protagonisme en els aprenentatges en les etapes educatives superiors. Tot i això, tampoc no recordo haver realitzat gaires activitats semblants a la gimcana durant el període d’educació infantil i primària.

 
TORNADA
La tornada és aquella part que es va repetint al llarg d’una cançó i que sovint, inclou el missatge principal que es vol transmetre. En aquest cas, la tornada no deixa de ser una prolongació del títol ja que reforça la idea explicada en l’apartat anterior.
 
PRIMERA ESTROFA
És una gran metàfora, la qual ens diu que si sumem cada una de les petites actuacions que fa una persona podem aconseguir un gran moviment, una gran força que es permetrà assolir allò que ens proposem. Per tant, és necessari una mobilització conjunta per aconseguir canviar aquells aspectes de la societat que pensem que ataquen a la integritat de les persones.


SEGONA ESTROFA
Penso que en aquesta part l’autor ens vol transmetre la necessitat de despertar les consciències de les persones perquè aquestes s’adonin de tot allò que succeeix al seu voltant. Per tant, rebutja la idea d’ignorància i de no plantar cara al món.

“Volver al origen no es retroceder, quizás sea andar hacia el saber”

origen. Moment de la naixença d'una cosa, el seu començament.

saber. [filos] Coneixement o conjunt de coneixements que, mitjançant la comprovació
i una adequada sistematització, donen lloc a la ciència.

saber. [saber (castellà), to know (anglès)]. Conèixer completament, tenir coneixença
que (una cosa) és, s'ha esdevingut, per la informació que hom en té.


Partint d’aquestes definicions, penso que en molts casos tornar a l’origen ens pot servir per començar de nou, és a dir, situar-te una altra vegada al punt de partida per tal tornar a començar el camí, però intentant no cometre els mateixos errors que el passat. Per tant, considero el saber com les experiències viscudes que t’ajuden a madurar i a créixer com a persona i que em serviran per seguir avançant i assolir els meus propòsits.
Ara bé, si em situo en una perspectiva més científica, penso que l’aprenentatge de les ciències mitjançant el mètode de descobriment, en el qual s’obtenen els coneixements principalment a través de l’experimentació i l’observació, no es pot considerar del tot vàlid aquest enunciat. Així doncs, no obtindrem el saber si retrocedim fins al naixement d’una cosa, sinó que utilitzarem aquesta base de coneixements per seguir avançant en l’aprenentatge.  





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada